torsdag 27 augusti 2009

Ironi

Ironi är kul. Ironi behövs. Ironi är okej när humorn används för att skildra egna farhågor, problem eller misslyckanden. Men när syftet är att förminska en annan person eller göra sig rolig på någon annans bekostnad är det inte okej.

Det är bättre att skratta med varandra än åt varandra. Du har rätt att själv sätta gränsen för vad det är hos dig som är okej att skoja om - ingen annan! Den som får näring genom att göra narr av andra blottar egentligen bara sin egen litenhet.

Så tycker jag!

Varför tar jag upp detta?
Jag vet inte riktigt. Det dök bara upp i min skalle. Jag har nya ettor nu. De håller på att hitta sin plattform i allt det nya. Det är inte alltid så lätt och det får mig att reflektera.

Jag har också erfarenhet av att känna mig tillplattad och förminskad. Man borde inte bry sig för den som beter sig så har sannolikt egna problem. Men det gör ändå ont. Använd humor mycket, ofta och gärna – men gör det med hjärna och hjärta!

"Humor är en sköld och inte ett vapen." Dorothy Parker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar