torsdag 5 november 2009

Jobbreflektion

Vissa människor blir aldrig nöjda. Jag är nog en sådan person. Ta det här med att byta jobb till exempel. Det har jag gjort några gånger på senare år. Fast en hoppjerka gör ingen glad. Nu vet jag att jag gärna är kvar ett tag, gräver lite djupare där jag står - och fortsätter utvecklas just här.

Första jobberbjudandet: PS, Varberg
+
Kunde stället hyfsat
Kände ganska många människor
Det var ”bara att ta vid”

-
Direkt efter yrkespraktiken - ville skaffa erfarenhet
Taskig löneutveckling

Första tjänsten: Munkagård, Tvååker
+
Jäkligt bra minnen från mina år där måste jag säga!
Myspysigt
Familjärt
Småskalig
Rikligt med fortbildning

-
Familjärt
Småskaligt
En bit att köra
Svikande elevunderlag (sist in först ut)
Kulturell mångfald saknas

IV i Falkenberg
+
Världens bästa arbetslag - vilka hjältar!
Kanske det viktigaste jobbet jag har haft
Multikulti

-
Litet ämnesdjup (saknade mina ämnen)
Tunga elevärenden
Resväg

NULÄGESRAPPORT
PS & Komvux i Varberg
+
Jag har kommit för att stanna!
Cykelväg till jobbet!
Kul blandning elever!
Känner att jag jobbar med det jag valt att utbilda mig till!

-
Stora klasser
Rättningsarbetet tar aldrig slut – men det är det värt!

Slutligen
Nu är jag alltså delvis tillbaks till brottsplatsen. :-) Jag gick ju själv ett år på Komvux före högskolan. Alla ställen har sina ”tunga” och ”lätta” bitar. Yrkesrollen kan vara så olika beroende på var man arbetar, men förmånen att arbeta med människor är alltid fantastiskt spännande och utvecklande.

5 kommentarer:

  1. Håller med dig att jobba med människor är verkligen en förmån!Tror att man inte känner sig nöjd om man är en person som behöver utmaningar..annars blir allt tråkigt och vardagsmat!Lite spänning förhöjer arbetsglädjen!!

    SvaraRadera
  2. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv Lena. Nu hoppas jag att vardagen fortsätter att vara dynamisk även utan byte av arbetsplats.
    :-)

    SvaraRadera
  3. Att vara människoarbetare är det finaste som finns!

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte tänka mig en bättre lärare än du på komvux. Öppen och SER varje individ. Är nyfiken och vill inte bara lära ut utan även själv lära. Hoppas du blir kvar så länge du själv önskar.
    Lycka till!
    kram Ehn som oxå är människoarbetare med språkintresse

    SvaraRadera
  5. Tack Maria! Jag får dessutom det bästa av två världar: BÅDE Komvux OCH ungdomsgymnsiet = kul mix!

    Jag pratade med en ung tjej som vill bli teckenspråkstolk. Jag berättade om min vän som alltid talar så varmt och hängivet om yrket.

    Tänk vad nära vi kommer! "Wow, vad härligt!" och "Hjälp, vilket ansvar!" på samma gång.

    SvaraRadera