tisdag 24 november 2009

Kock

Veckans News Quiz innehöll en fråga om en "cook" eller "chef" nånstans i världen som var väldigt duktig på att laga mat. Jag berättade för mina elever att ordet är bra att kunna - för jag hade en gång varit lite osäker på vad det betydde.

Den gången liftade en läcker brittisk kille vid namn Richard med vår fallfärdiga Holden Station Wagon: UNO "True Blue". Vi började så smått lära känna varandra i skuggan under ett citronträd. Richard: Ahaaa, so you are a hairdresser! I am a chef. Katrine: ??? Richard: I cook food in a restaurant. Katrine: I see! Are you a good c...?

Vilket av lektionens många ord minns eleverna bäst tro? Naturligtvis förtydligade jag och sa att jag aldrig fick veta svaret. Vi åt nämligen på restaurang den kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar