torsdag 26 november 2009

Staken


Jag jobbade på Gunillas klippotek, så det måste ha varit 80-tal. Det var första gången jag skulle julpynta ett eget hem. Med bestämda steg tågade jag de 50 metrarna till Domus. På hyllan tindrade tusen juleljus. Vilken fröjd! För er som har glömt, så var Domus en fantastiskt välsorterad affär. Man kunde hitta det mesta – också julsaker. Mycket praktiskt.

En sjuarmad ljusstake i furu - å va snyggt! Å så moderiktigt sen! Gröna manschetter till – fulländat! Till och med kartongen, med det inbjudande handtaget och bilden med den lyckliga familjen, vittnade om hur myspysigt det skulle bli därhemma, bara man köpte just denna perfekta "de Luxe"-produkt.



Den trendniga tingesten har fått hänga med i över tjugo år nu. Om jag nånsin har tänkt byta? Kommer aldrig på fråga! Jag är lika spänd av förväntan varje år: Kommer den att fungera? Det har visat sig vara en praktfull stake!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar