onsdag 11 november 2009

Dick Cousteau


Vi stod i en cirkel. Min brittiske dykinstruktör plockade isär regulatorns första-steg, la till en extra del, satte bindel på Asiens Cousteau och bad honom att sätta ihop allt igen med förbundna ögon. Dykaren undersökte bit för bit med vana fingertoppar, vägde varsamt i handen och kände av millimetersmå packningar med munnen. När han var klar kunde vi bara applådera. Jag tyckte det var supercharmigt!

”He’s My Man!” tänkte jag stolt. He is still My Man. Men jag är inte lika imponerad längre när artontusensjuhundra pensionerade dykprylar ligger spridda i vardagsrummet och bara mååååste med hem till Filippinerna. Vi får inte ens plats med våra kläder. 53 kg undervattensaker från självaste Jack Cousteaus tid. En franskspråkig vän brukade kalla Dick ”Vieux Plongeur” (Gammal dykare). Han anade inte hur rätt han hade.

Några goda vänner från Mora, som också skall fira jul i paradiset, postade en rolig resebok till oss häromsistens. Vi kontrar med att skicka en stenåldersväska i hårdplast, fylld till bredden med fallfärdiga prylar. Dessa klenoder skall de kånka över halva jordklotet – åt oss. Jag vet någon som kan serva deras utrustning i gengäld. Det är han ganska bra på.

4 kommentarer:

  1. det är underbart med passionerade intressen!Jag blir oxå helsåld på det!Men det som är underbart och intressant har en baksida,dyprylar väger!!Jag tänker på ett års förberedelser för tävling med kokt torsk,tonfisk och vägt ris, taskigt morgonhumör och morgonpromenader..det är baksidan av att ha några magrutor...Nu är intresset poker,men jag äääälskar det-en bärs eller 2 på helgen,glatt morgonhumör-och ork till annat än promenader och träning;)Ska ni till Filipinerna över jul!?Låter helt underbart!

    SvaraRadera
  2. Det blir skönt med en resa nu!

    SvaraRadera
  3. Hihihi underbart...jag ser det lika tydligt som en film framför mina ögon! :-)
    Blir såklart väldigt avis på er :-(
    Har ju egen erfarenhet av "Din Dykares"kunskaper, så även på havets botten (läs; ca 5 meters djup)när ganska ny reg krånglade. Minns du??? :-))))
    Behöver ni mer utrustning så har jag som ligger oanvänt.. :-)

    SvaraRadera
  4. Spar dina grejer Maria. Vi kommer att dyka ihop igen. Men du får släpa prylarna själv! ;-)

    Tur att vi inte var på 40 m när reggen krånglade. Du var i goda händer i alla fall.

    SvaraRadera