söndag 15 november 2009

Vilken kalkon


En riktigt lyckad anrättning var det faktiskt. Första gången jag testade blev den torr som fnöske. Man skulle kunnat klubba den överstekta fågeln i huvet på folk och använda den som mordvapen. Andra tillfället förblev pippin rå inuti. Salmonella-saft vägrade sluta sippra ur liket. Man kunde säkert ha ihjäl någon med Katrines kalkon version två också.

Men nu - tredje gången - blev middagen superb! Som ett riktigt proffs använde jag inte ens recept. Min svenska vän som bor på andra sidan vattnet har gjort många turkey dinners. Hon gav prima tips: ”Stuff the kalkon with selleri, lok och grona applen knyt ihop. Salt peppar och andra kryddor du tycker passar med kalkon…”

Jag var wild and crazy; skapade, improviserade och tog äpple , timjan, lök och lime innuti (och salt och peppar förstås). Och så gnuggade jag lite lime utanpå. Vilken kreativitet! Sen var det ett fasligt vändande och ösande. Vilken aktivitet! Mannen blev mätt för en gångs skull. Barnen hejade på. Tredje gången gillt och massor med vuxenpoäng!

Som pricken över i råkade min mamma ringa på dörren när pullan nästan var klar och det doftade så där gott i köket. Men ens förvandlades jag till en van husmoder, sprätte runt och visade upp familjeidyllen. Mor var mäkta imponerad. Till och med barnen märkte att jag var nöjd över att för en gångs skull inte ligga i soffan och zappa när mormor tittade in. I guess I am not a complete chicken, after all!

2 kommentarer:

  1. Imponerande! Vågar jag försöka? Kanske ska jag börja med version kyckling först? =)

    SvaraRadera
  2. Bara att testa sig fram Jennie. En gång per år räcker så man kan återhämta sig lite emellan. :) Skam den som ger sig!

    SvaraRadera