lördag 23 april 2011

Min stora feta grekiska påsk

Tro't eller ej, men nu ska här till kyrkan gås. Mot slutet av vår två dagar långa roadtrip höll vi på att fastna i Korintos. Långfredagskvällen till ära hamnade vi bakom ett tåg troende på väg från kyrkan med sina lyktor. "Stämningsfullt" tyckte turisten. "UR VÄGEN!" skrek de bofasta.

Nu vid midnatt får jag med mig en Aten-bo till den heliga byggnaden för en dos av the holy spirit. Är man i Grekland, så är man; påsken är den största högtiden här. De fastar, kysser helgonbilder och nu, om en liten stund ska "Han" återuppstå. Hela Grekland står stilla. Och vem vet, jag kanske hånglar upp en ikon eller två när jag ändå håller på.

1 kommentar:

  1. tänk att få bli ett helgonbild i den ortodoxa kyrkan... många pussar blev det :)

    SvaraRadera