tisdag 15 februari 2011

Våga, våga

Och när man väl har fått kontakt med någon som får det att pirra - hur gör man då? En del av mig vill bombardera med uppmuntran och bevis på att det börjar blir intressant. Den andra är förlamad och vågar ingenting. Jag är rädd för att sumpa allt med att verka för angelägen. Jag minns inte riktigt hur man gör. Är det, trots all jämställdhetsdebatt, ändå mannen som förväntas driva i såna här sammanhang? Vill han hålla i takt-pinnen, eller blir han i själva verket lättad av att slippa ta initiativet?

Jag är orolig för att han bara tänker på mig i en bisats då och då, när jag märker att jag börjar tänka på honom i huvudsatser med rak ordföljd allt oftare. Alla är säkert rädda för att misslyckas och göra bort sig. Vad har man egentligen att förlora på att försöka? Om man inte satsar kan man faktiskt inte vinna. Sally i TV-serien med samma namn (1999) fattar hur det hänger ihop: "Som vi alla vet, man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!"

En vän sa en gång att han inte blir kär så lätt och att pirret kommer vid första kyssen. Jag menar att kyssen är en produkt av pirret. Jag vill i alla fall inte provhångla med någon bara för att kolla om det spritter till. Eller är det precis just det man borde göra förresten: "Hej, kan vi kyssas lite innan vi beställer kaffe, så jag vet om det är lönt att lägga nån tid på dig?" Hahaha, ja nog är det komplicerat alltid. Och läskigt. Men också väldigt spännande.

7 kommentarer:

  1. Javisst är det spännande:-)
    Jag önskar jag hade ett svar åt dig...men är man för på kan de små männen gömma sig i grottan är man inte på kanske de tror man inte är intresserad...finns det något mittemellan här..???
    Jag önskar dig lycka till...och det där med en kyss först är inte fel...där känner man det.
    /Martina

    SvaraRadera
  2. Jag röstar för en kyss. Det kan aldrig vara fel. Problemet är ju bara hur du ska lägga fram det. Kan vi ta en kyss innan kaffet så har vi provat och jag slipper fundera på hur det skulle kännas hela tiden när vi fikar och faktiskt kanske kunna lyssna och koncentrera mig på det du säger:) Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Jag tänker så här, att om han blir rädd om jag tar initiativ så ä han inget för mej! Har verkligen inte tid för skraja män!
    Go Girrrl!
    /Jojo

    SvaraRadera
  4. Oj vilken hejarklack! Nu ska jag bara leta upp ett objekt också, haha. Du har helt klart en poäng Jo! Men jag är en riktig fegis som mest fantiserar om eventuella möten.

    SvaraRadera
  5. Att säga allt det du säger, att du funderar, fantiserar om förälskelse och första fikastunden, om att känna sig som en fegis... det är inte att förfalska och förställa, det är faktiskt inte alls fegt. Det är modigt! Och när modiga människor möts märks det... kan hända över en kopp kaffe, med eller utan kyss :) Men det märks. Så jag håller med hejarklacken, Go och sen får du se! Mania

    SvaraRadera