söndag 20 februari 2011

H & K

Bland det första Hannas mamma sa om henne när hon föddes i november 1988 var: "Herre Gud, vad lik hon är Katrine". Det är rätt kul faktiskt, för likheten skulle visa sig på alla möjliga sätt. Trots att Hanna är 19 år yngre så umgås vi på samma våglängd och förstår varandras tankar mycket bra. Jag kan verkligen resonera med henne och hon fäller ofta sköna kommentarer. När vi låg på stranden (bilden i mitten) i somras var jag mitt i en stormy story som tog lite tankekraft. Hon sa bara: "Men hallå! ALLA behöver lite drama i sina liv!". Då kändes det faktiskt lite bättre.

Nu bor hon i Malmö sen något år, pluggar och ströjobbar om vartannat. Jag reser dit och vi pratar, strosar och dansar med skönt flöde. Det är kul att träffa Hannas vänner, eftersom de brukar kommentera att vi gör liknande gester, för oss på samma sätt och är lika i mimiken. Vi känner igen oss själva i varandra på ett självklart, ganska häftigt sätt. Och tillsammans är vi rätt starka gentemot min storebror, hennes gode far. Det är mest på skoj så klart, men ibland behöver han tryckas till.

Jag vet inte om min och Hannas relation är udda eller annorlunda. Jag vet bara att den har lärt mig det inte finns någon mall för hur relationer "bör vara". Ibland stämmer det bara mellan människor och ibland måste man jobba lite för att det ska flyta. Jag tänker att varje möte med en människa borde ske förbehållslöst. Man väljer själv, mer eller mindre medvetet, vad som utgör hinder och vad som är möjligheter. Jag och Hanna väljer att kravlöst fokusera på möjligheter när vi ses - det mår vi väldigt bra av, precis som vår relation.


Hanna och jag på Möllan, en öl i vårsolen, mars 2010
 


Damernas nakenbad, Varberg, juli i fjol

Redo för utgång, Hannas lya i Malmö i höstas. 
P.S. Jag är till höger :)

7 kommentarer:

  1. Underbart att läsa om och se er, tycker jag!
    Ja, generna går igen inom familjen, har bevis på det i min egen familj...sen om själ, hjärta och också stämmer, ja då är det ju bara att gratulera! Ofta sätter man ju upp egna hinder, alltifrån ålder till avstånd till relation...men såsom jag känner dig så är du en hejare på att bryta sånt! KRAM min vän

    SvaraRadera
  2. Min älskade tvilling! Underbarare kan ingen vara :)

    SvaraRadera
  3. "sen om själ, hjärta och tanke också stämmer" skulle det ju stå!!!

    SvaraRadera
  4. Varför en ansiktsbild på nakenbadet? Slöseri på resurser tycker jag...

    Mjau!

    SvaraRadera
  5. Kram till dig med Maria! Och Jonna, det är ett av skälen till varför jag tycker mycket om dig - att ni är tvillingar menar jag. Kram!

    SvaraRadera
  6. Hanna Jacobsson8 mars 2011 kl. 11:53

    Jag kunde inte sagt det bättre själv Katrine! Tack för att du finns! :)
    //Hanna

    SvaraRadera