söndag 14 november 2010

Mänskligt bränsle


7° på land och 7° i vattnet. Det var gött att sänka sin lekamen i Kattegatts skum, språka en stund, sammanfatta helgen, veckan, närmsta tiden, livet – ett och annat litet. Sköna samtal i sauna steam, som hur det är att vara stand-by-morsa till exempel. Ibland känns det i luften att döttrarna behöver att jag bara står där, stadigt med båda fotsulorna i marken, redo och tillhands, även när de är ute på sitt.

Sms från M i lördags: ”Är du fortfarande på stan mamma?” (min tolkning: Jag vill vara med dig en stund) Jag: ”Japp, fikar med E på Mignon. KOM!” Så slog hon sig ner en stund; bonustid för mig, tanka lite mamma-energi för henne. Man behöver finnas där när de råkar vara tillgängliga en stund. Och det gäller att passa på för man vet aldrig när nästa tillfälle ges.

F: ”Det kommer en bra film på TV halvtio som vi kan se på ihop.” (min tolkning: Gå ingenstans ikväll mamma, jag vill att du finns där för mig) Jag: ”Den verkar bra, klart vi kollar på den!”. Några timmar senare sticker hon ut. ”Jag behöver ingen mat, ska äta hos min kompis som är ensam ikväll” Jag: ”Okej, ingen film heller då?” F: ”Jooo, jag kommer ju hem så vi kan se slutet ihop.”

Jaha, där sitter man ensam i soffan, med en dotter på fest och den andra hos en kompis - och det känns faktiskt helt okej. För det är så här det ska vara. De ska söka sig ut, bort, vidare. Innan filmen är slut är alla hemma och ordningen återställd. Och jag har tankat, sugit i mig av deras väsen, njutit av samvaron. För även jag behöver fylla på inför veckan när de är hos sin pappa. 

3 kommentarer:

  1. mm det är så det är, vi behöver oxå tanka...:)

    SvaraRadera
  2. Tycker det låter skönt....precis som det ska va.....när det är så avslappnat och enkelt då kommer de även när de strulat till det.
    Läste om en kompis dotter på fejjan...hon ringde mamma och blev upphämtad på väg hem efter att hon blivit drogad på krogen...som tur var var hon vaken och uppmärksam så det hela slutade med en kräkning och chock. Tur att hon och mamma har en nära bra relation, det underlättar iaf efter en sådan här händelse!
    Kram Mare

    SvaraRadera
  3. Strula till det!? Det kommer aldrig mina barn att göra :)

    Ibland är man otillräcklig, hur man är gör och hur väl man än vill. Kram tebax!

    SvaraRadera