tisdag 1 mars 2011

Chatt-brutta

Dutt-dutt-dutt-di-dutt-dutt - skype drar igång. "Hi! How are you? Long time no speak..." Familjen Turner i USA poppar upp i cyber-rymden. Åh det var längesen! En virtuell visning av nya huset blev det och jag pratade med söta Hannah i egen hög person. Hon snackar redan, och hon har inte fyllt två än! "Oh my God" härmar hon storasyster. Jag vill dit nu! Hur gammal ska hon behöva bli innan vi ses irl? Sommarlovet kanske...

Egentligen kan jag inte fatta hur mycket jag umgås med människor via datorn nuförtiden. Jag mejlar, chattar och skypar. Ibland tänker jag att det är lite sorgligt att umgås via tangentbordet. Men så påminner jag mig om att det ena inte utesluter det andra och att jag kan hålla kontakten med människor jag bergis hade tappat annars och kanske lära känna nya, tack vare dagens sociala medier.

De sociala medierna gör inte att jag distanserar mig från människor. Tvärtom. Jag hade säkert missat hälften av allt jag hittar på om det inte vore för facebook till exempel. Men det här med att bara umgås via nätet och aldrig möta den man pratar med, ter sig märkligt för mig. Så nåt tvättäkta chatt-brutta blir jag nog aldrig, även om chatteriet onekligen kan vara mycket trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar