onsdag 9 mars 2011

Flummigt?

Flum kan väl vara bra, bara det väcker ens tankar? Eller är jag naiv nu? Alla kanske inte vill "bli väckta". Bob Hanssons texter (som jag har citerat tidigare) uppmuntrar i vilket fall mig till att ta dagen som den kommer och bara göra vad som faller mig in. Man bör tillåta sig att släppa alla måsten och rutiner ibland.

"Andas är att aktivera dagen,
att göra det man aldrig tidigare gjort"

Men för mig signalerar det också att inte vara tvungen att prestera en massa, att man duger som man är. Det är helt okej att "bara vara" också.

"ringa upp framgången säga,
nu har jag inte tid med dig längre"

Vilken befriande tanke! Säga stopp till krav på ständig prestation. Jag tror inte att poesi, litteratur, teater och andra kulturyttringar är det enda som kan öppna människors tänkande. Men jag tror att många kan få en puff i livet genom att ta till sig av kulturen. Vad får dig att öppna ditt tänk? 

3 kommentarer:

  1. Nu testar jag att kommentera... Jag har testat många gånger men ska testa en gång till :-)

    SvaraRadera
  2. Lena Ainerfors9 mars 2011 kl. 17:32

    Bob Hansson är skön...Fick en minnesbild av nåt som fick mig att stanna upp och fundera över vardagen stress och måsten. Jag var på semester och intill en kanal hade en kille släpat ut en sån där härlig "nanannnanina"fåtölj och satt där och läste en tidning i solen. Tänk om det hade varit i Sverige...hua vad konstigt...Tyckte denna flumkille gjorde ett så skönt val att ta vara på det härliga i livet, väntade bara på att fotöljen skulle bli ledig;)

    SvaraRadera
  3. Härligt - fler fåtöljer åt folket!

    SvaraRadera