söndag 30 januari 2011

Ligg med honom

Sara, jag och en Rocker sitter och pratar när Mr "Se-mig-i-ögonen" kommer fram.
Mr: Kan jag ställa min väska här?
Vi (unisont): Javisst.
(Väskan dunsar ner, Mr följer segervisst efter, och han håller INTE avståndet)
Mr (efter att ha stirrat på mig en stund): Varför vågar du inte möta min blick?
Jag: ehh...
Mr: Du har utstrålning!
Jag: (hinner inte svara för han fortsätter...)
Mr: Du har säker framtoning. Jag vill inte att du förändras för att jag kommer nära! Behåll det jag såg när jag tittade på dig där bortifrån.
(Har han glott innan?, tänker jag och kryper längre mot Sara)
Mr: Se mig i ögonen!
(Han har vid det här laget ett desperat uttryck i blicken som om han försökte spela den sårade älskaren eller nåt. Jag vet inte om jag ska skratta eller om jag ska behöva bli otrevlig)
Jag (blicken bestämt riktad rakt mot honom): Ta inte illa upp nu: jag vågar se dig i ögonen men jag VILL inte.
Mr: Åhhh! Äntligen en reaktion! Du är... bla bla piiiip, bla bla piiip...
(Han är till sig av förtjusninga och rabblar sitt smicker, tar i mig utan att jag hinner värja mig, gestikulerar... Jag börjar bli lack på riktigt, vill inte leka hans lek, vädjar med blicken mot Sara och Rockern som har följt komedin)
Jag (vänd från mannen, väser mot deras håll): Fan! MÅSTE man bli otrevlig?
Sara: Nej.
Rockern: Inte då.
(Mr har hoppat efter mig i soffan. Hans kraftigt överdoserade rakvatten sticker i näsborrarna. Jag sitter inkilad mellan honom och Sara. Det finns ingen flyktväg)
Jag: Hur ska jag göra då?
Rockern (ler säkert där han sitter i sina skinnkläder och nitar):
LIGG med honom!
Jag (och nu kommer repliken blixtsnabbt):
GÖR DET SJÄLV!

Parfymdoften avtar och luften blir åter lätt att andas.

2 kommentarer:

  1. Just det!...hade nästan glömt. Men fy vad vissa människor kan vara okänsliga o inte ha någon koll överhuvudtaget! Snacka om självupptaget! Narcissist; först ut!
    Puss

    SvaraRadera
  2. Festivalens kortaste film... intressant!

    SvaraRadera