måndag 5 mars 2012

Mot framtiden

Sitter med utvecklingssamtal en intensiv period just nu. Jag ska släppa treor. Det är min första klass som jag har följt alla tre gymnasieåren. Och det känns i bröstet. "Så här beskrev du dig själv den 9/9-2009... Hur tänker du när du hör det nu?" Jag är så blödig! Känner hur det rycker i tårkanalerna, hur hjärtat fylls av allt framåt, ut-i-livet och vad-fort-tiden-har-gått. "Vad gör du om ett år? Om tio?"

De var sexton när de kom, just efter nian. Stor hotfull aula. Upprop. Förhålla sig. Nu rör de sig ledigt och världsvant i korridorerna, fria inför sammanhangen, regisserar sina egna liv. På väg. Nitton år och på väg! Och jag får vara med på ett hörn, följa dem, springa lite vid sidan om, ropa: "Heja! Heja! Kom igen!" Jag är tacksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar