söndag 14 februari 2010

Rebecka Cardoso

Vi var på teater igår. Cardosos pjäs Genom blodet hade premiär. Den var så fin! Den handlar om dig och mig och det som rör sig i våra inre - om vår existentiella kamp. Hon gör det svåra enklare att förstå. Barnet får vara den klarsynta vägvisaren. Rebecka har skrivit manus (hennes tredje pjäs på samma tema) och hon spelar själv i huvudrollen. Dessutom har hon, tillsammans med Petter Heldt, regisserat pjäsen.

Redan när jag såg henne på scen första gången, i Flickan med svavelstickorna på Teater Halland 2005, visste jag att det fanns mer att vänta från denna begåvning. Och hon har inte gjort mig besviken sedan dess. Hennes varma raka scenspråk, den kraftfulla behagliga rösten och texterna med sina modiga viktiga budskap gör att hennes konst går rakt in. Lägg namnet Rebecka Cardoso på minnet. Jag är helt säker på att du kommer få höra det igen.

1 kommentar: