onsdag 10 februari 2010

99

Idag fick jag en oväntad paus och innan jag sträckte ut mig på sängen för välbehövlig vila så hann jag spåna lite. En del kallar det reflektera. Det ordet känns så ordenligt på nåt vis, som om man måste tänka på nåt viktig. Om jag skriver spåna istället så kanske du inte har så höga förväntningar på det jag har tänkt ut. Då är det enklare för mig att plita ner vad som faller mig in. Nåväl, dagens spån: Vad hinner jag göra på 99 minuter egentligen?

• Det är äggklockans maxtid. Den används flitigt hemma hos oss. Det kan gälla att köa till datorn, laga mat eller ta en tupplur. Sällan kan man lura tuppar i hela 99 minuter men just idag var det min dag.

• Cykla till Friskis & Svettis, gympa, duscha, basta och trampa hem igen tar ungefär så lång tid – om det inte är väntetid i duschen och jag bara bastar en microstund vill säga.

• 99 minuter kan vara en ganska lagom stund att steka en vinterblek kropp när vårens första strålar skiner. Nu är det inte långt kvar gott folk!

• Längre än 99 minuter pallar jag inte att rätta prov utan bensträckare. Äggklockan kan funka för disciplinen: ett varv på timern beviljar 15 minuters rast, osv. Fast jag är en obotlig smitare. Lurar mig själv. Ofta.

• Jag tar mig ungefär 16 mil i bil på en 99:a - laglydig som jag är.

• På 99 minuter kommer jag med tåg till Helsingborg. I maj tänkte jag göra den turen. Ska du med?

• Om jag cyklar fram och tillbaka till min bror i Åskloster så går omkring 99 minuter. Jag har hittills bara kört en väg och det tog 45 minuter. Lite motvind en väg får man nog räkna med och då går säkert nio minuter extra.

• Den tid ett samlag tar. Nä, nu hittar jag på lite. Tyvärr. Eller tack och lov. Det beror på hur man ser det och till vem man ger det.

• 99 minuter är den perfekta tiden för återhämtning mellan jobb och annan aktivitet. Med lite god planering så hinner man käka, duscha och ta en liten power nap, utan att hinna sega ihop alldeles.

• Man hinner gott och väl skriva ett blogginlägg på en 99:a. Jag har flera minuter över.

99-minutersintervaller känns vänliga mot min rytm.

1 kommentar: