onsdag 14 november 2012

Min takt

Mycket lägligt så har en klass praktik denna vecka. Det frigör fem timmar i mitt schema och jag får möjlighet att andas, beta av och slappna av mellan rusherna. Dagen inleddes med en sovmorgon. Förvisso kostade det en del arbete i går kväll.

Det var inte förrän JJ's Daughter no2 satte ord på det vid 22-tiden, "Men då jobbar du ju nu! Det hade jag inte pallat.", som det gick upp för mig: Vi jobbar nästan jämt! Så fort man får en stund över, så petar man in lite rättning. Och gör man inte det, så kommer det dåliga samvetet över att man borde ha gjort det.

Men nu sitter jag alltså här, med en helt lektionsfri onsdag och betar av elevarbeten i behaglig takt. Kloka ord och fantastiskt fina arbeten kommer från flertalet. Då är det särskilt skönt att hinna skriva en extra rad i varje kommentar. Många är också väldigt roliga.


Här är en snutt ur en killes novell om språkförbistring när Vikingarna kom till England: "Then, for some reason, the Viking cut our beloved spokesman’s head off. I must admit that this made me feel a little bit uncomfortable." Han avslutar det hela med att kallt konstatera: "These are my last words before I die. All of this happened just because we couldn’t communicate with eachother. Hope this will be a lesson for future generations. I’m dying now. Aaaaarrrgh!"

Så kan det gå! Nu blir det full fart fram till kvällens improvisationskonsert på Komedianten18.30 - gratis. Häng med vet ja! 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar