lördag 21 januari 2012

Lediglunk, en konst

Ibland är jag så uppe i varv att det inte går att tagga ner sådär utan vidare. Slutet av varje läsår är till exempel alltid väldigt intensivt, så första veckan på sommarlovet brukar jag gå på högvarv. Ofta har jag brutit av med en resa, för att markera att nu är det ledigt. Det funkar rätt bra. Annars är jag ganska produktiv när jag ändå har ångan uppe.

Michael Nyqvist sa det riktigt bra i Skavlan igår (kollde nyss på SVT-play). "Det kommer nog lätt ett ledighetstvivel." Han, precis som jag, har svårt att varva ner när han blir ledig. "Nu ska jag skriva om bibeln, eller jag ska göra, du vet, nåt sånt där småprojekt." Man fixar och donar och inbillar sig att hinna med all världens göromål. Men lita aldrig på en tanke som kommer när du sitter still, för slutligen tar ledighetslunken över och känns det ofattbart att man nånsin kommer att kunna jobba igen. Precis så känner jag känner mig i augusti varje år, inför skolstarten.

Just nu är balansen mellan jobb och ledighet ganska väl avvägd. Sysslorna kryper på, men jag lyckas (någorlunda) med att beta av, strukturera och prioritera. För att må bra så är det viktigt att också njuta av en film i soffan, fika på stan och ringa och småprata med en vän då och då. Nu tänker jag mig en liten promenad innan jag träffar syrran och hennes små. Lunka på!

1 kommentar:

  1. Såg också honom, han är väldigt mysig, svårt att inte tycka om honom, hans humor och inställning. Och fast jag inte är det minsta nationalistisk så tycker jag det är så kul att se våra gamla välkända skådisar i internationella sammanhang.

    SvaraRadera