söndag 2 maj 2010

Helg i Helsingborg

Tåget gick som på räls till Helsingborg på lördagsmorgonen. En stros i staden avlöstes av en sunking lunch på ett ställe jag helst vill glömma. Därefter checkade vi in på rummet vid stortorget och fortsatte promenaden.

Det gick snart upp för oss att gatorna var nerlusade av nynazister från hela landet. En skara motdemonstranter fanns också på plats. Dessa grupper hölls i schack av stora starka snutar. Pikéstyrkor, ridande poliser och helikoptrar fanns överallt. Vi sökte skydd på hotellets uteservering men hamnade på så sätt mitt i händelsernas centrum.

Vila på rummet.

På väg till RM (riksmästerskapen) i gymnastik gick vi genom parken vid Kärnan. Där satt ett trettiotal ungdomar i mörka hoodtröjor på rad. Omkring dem stod farbror polis och alla hans kompisar. De hade samtliga leksaker med sig: hjälmar, sköldar, västar... You name it.

Gympatävlingen var härlig - positiv energi!

Om lunchen var en besvikelse så var middagen på den indiska krogen Papadam på Bruksgatan en fullträff. Vi njöt av både Balti och Corbra. Flera stycken. Cobror alltså. Vi orkade oss de 50 metrarna till lobbyn. Det blev ingen sängfösare. Tråktrötta.

Hotellfrukost är bland det bästa vi vet.

Dunkers kulturhus kan verkligen rekommenderas. Vi hade turen att hinna se "En bild i taget" med Gunnar Smoliansky sista dagen den gick. Mycket fin. Utställningen "Orientering" med Marianne Lindberg de Geer är dock kvar ett tag till. Den är både rolig och tänkvärd. http://www.lindbergdegeer.se/

På tåget hem fick vi instruktioner om att inte åka i samma vagn som laget. Tur var väl det för de stackarna som satt brevid Varbergs GIF:s glada ungdomslag fick väl inte en lugn stund.

Helgen fick minst sagt ett snörpligt slut. En vän mötte oss på stationen i sin minibuss. Jag satte mig i framsätet på passagerarsidan. Dick svingade upp sig på platsen bakom mig med stöd av sin högerhand. "Alla på plats", tänkte jag tyst för mig själv och drog igen dörren. Han är sjukskriven i minst tre veckor.

2 kommentarer:

  1. Men oj...!!!! Krya på dej - pappa Frida! Tack för att ni var i H-borg och stöttade vårt lag!
    Catrin

    SvaraRadera
  2. Det var härligt att se dem. Vilket gott gäng! Alla verkade trötta men nöjda när vi gled in på Varbergs station.

    Dick är redan rastlös...

    SvaraRadera