torsdag 15 april 2010

Skördetid


Lärarens skördetid infaller i slutet av varje kurs. Däremellan har diverse mellanskördar bärgats och en hel massa ogräs har rensats. Jag funderar seriöst på att spela in mig själv, göra små filmsnuttar i moviemaker och lägga till knasiga grimaser så de minns bilden av min förvridna nuna kopplat till grammatikfakta. Jag kunde skicka filmen via mejl till den som gör samma fel om och om igen.

Ett mycket svårutrotat ogräs är felaktig användning av genitiv-s. I snitt tre gånger per kurs tar jag upp skillnaden på ägandeformerna i "The girl's car" (flickans bil) och "The girls' car" (flickornas bil). Problem med när och hur verb-s ska användas är en annan kvickrot. Det är bland det sista de sätter i engelskan faktiskt, om man bortser för svårigheten att hitta rätt prepositioner och annat smått och gott. ALLA verb i tredje person singular får ett s på slutet i presens: "He likes the house." och "It rains every autumn." S på verben; det vet ni!

De skulle roa sig med att visa filmerna på sina förfester och klassåterträffar. Men de kommer att glömma vad jag sa, bara kolla på hur löjlig lärare de hade på gymnasiet. I know! Jag har också varit elev. Det händer att vi snackar om våra lärare än idag. Jag vet, det är tragiskt. Vi har inte tillräckligt med samtalsämnen att fylla ut träffarna med. Ibland kommer det över mig: HJÄLP! Hur ska jag bli ihågkommen? Lite kul är det också.

Nu drar det alltså ihop sig. Jag har sått och jag har vattnat. Jag har ansat, putst och gallrat. Och vattnat igen. Jag har försökt rycka bort ogräsen så fort de har vuxit upp. Likförbannat hoppar s-en och apostroferna omkring hejvilt. Men skörden börjar ändå växa sig frodig och fin. Två av tio lästa uppsatser idag var tydliga förbättringar. Kanske de tar till sig av undervisningen ändå? Det finns hopp i år igen. Det är en process, för både lärare och elever. En sak är säker: Det är oändligt mycket jobb att få till en fin skörd. Ännu hårdare slit är själva bärgningsarbetet.

Jag är som du förstår mitt i högsäsongen. Den kommer att vara i sju veckor till. Sen är allt slut. Plötsligt. Utmattade lärare kommer att befolka stadens krogar, skogar, caféer och stränder. Det tar en vecka eller två att hämta sig från en skördeperiod. Men vi har ju några veckor på oss. Man kanske hinner göra en film eller två. ;-)

Hur var det nu då?

The girl's car: genitivapostrof FÖRE s efter som det är singular

The girls' car: s-et är ett sk plural-s och apostrofen ska då komma efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar