lördag 10 april 2010

Barcelona blev bra

Fem fina dagar i Barcelona med 16-åringen är till ända. Här är några tankar:

Boende
Casa de Billy Barcelona var just så fantastiskt som man kunde önska. På hostelworld.com och tripadviser.com skrev jag utan överdrift: "I'm in love - with Casa de Billy and the people who run the place and work there. It felt as if visiting somebody's home. At the same time our privacy was fully respected. It is beautifully furnished and has the "little extra" which makes it special. For example we were served a free glass of cava with our morning croissant on Easter. I travelled with my teenage daughter and stayed four nights. If/When I go back to Barcelona, I will definitly stay at Casa de Billy again! /Katrine, Sweden" http://www.casabillybarcelona.com/

Mat och dryck
Riktigt mumsiga tapas av olika slag hanns med, paella likaså. Jag gillar inte det så mycket som jag hade hoppats. För att hitta rätt sylta använde jag min mumsig-mat-sensor. Den går ut på att hitta krogar dit lokalbefolkningen går.
Bästa måltiden var också en fiskrätt på på en mindre krog utan engelska menyer och bara spanjorer så långt örat kunde uppfatta. Sangrian gick inte av för hackor. Ett och annat glas cava slank också ner här och var. "A good beer dosen't travel" heter det ju. Det ligger nåt i det för all mat och dryck tycker jag.

Beachliv
Det är svårt att föreställa sig att det före OS 1992 bara var öde, smutsiga industriområden utmed havsbandet. Nu är det verkligen ett tillgängligt, trevligt stråk fullt av aktivitet och med många riktigt schyssta krogar och caféer. En dag låg vi och gottade oss i solen på sandstranden i några timmar. Undertecknad unnade sig en fotmassage för bara 5 euro.

Shopping
Själv gick jag loss på några smycken medan dottern kom hem med både klänning och annat smått och gott. Vi letade upp en liten gata med bara secondhand- och vintagebutiker. Ögat fick små kickar både en och två gånger.

Kultur och arkitektur
Mitt sällskap sa tydligt ifrån redan innan avresa att massa museér inte låg överst på önskelistan. Vi var inne i några parker och kyrkor och med omsorg valde vi ut ETT huvudnummer: den helt fantastiska Gaudi-byggnaden La Pedrera. Från den fräcka terassen såg vi ut över ett soligt Barcelona. Hjärtat höll på att svämma över på mamman däruppe, sida vid sida med sin stora tjej, ute på äventyr på tu man hand.

1 kommentar:

  1. Åååååh vad härligt det låter!!! Var helt säker att ni skulle valt La Sagrada Familia....men icke såg jag sen när jag läst färdigt.HIHI men Gaudi har ju präglat den där staden på flera håll. Hälsa så gott och hoppas vi ses snart!
    Kram

    SvaraRadera