fredag 15 januari 2010

Välkommen


Min partner har stor släkt på Filippinerna. ”Vi har ju flera tusen kusiner” tyckte barnen när de var små. Till årets nyårsfest hos uncle Nelson hade kusin Cathy med sig en ny respektive. Han verkade trevlig och var snabbt med i samtalet. Jag och en annan ingift släkting fick något busigt i blicken. ”Men har du klarat provet ännu då?”

Yngligen såg fundersam ut för han hade inte hört talas om något prov. ”Jo, du måste simma till Pescador island utan följebåt, övernatta utan mat, vatten eller utrustning och simma hem igen. SEN kan du anhålla om hennes hand, eller ha rätt till en ny date!” Vi förklarade att vi självklart hade genomgått detta test innan släkten hade accepterat oss.

Nog för att min svåger är atletiskt byggd och att jag har lite inbyggda flytkuddar, men faktum är att jag endast har hört talas om en enda person som lyckats med den simturen. Det tog fyra timmar. Sista biten gick inte att genomföra pga. starka strömmar kring ön. Anyway, glada skratt och full fart på festen i vanlig ordning. Dessa människor vet hur man roar sig. OCH hur man får andra med i det roliga. Det gillar jag!

2 kommentarer:

  1. Så härligt det låter! Lyxigt att ni placerat släkten just DÄR! Man blir ressugen. Kanske dumt att bli det just när jullovet är slut förstås...
    Tack för all inlevelsefull resebeskrivning, bättre än broschyr!

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen underbart att komma dit. Tyvärr blir det alltför sällan, långt o dyrt att flyga. Men kanske vi njuter extra av att vara där just därför.

    SvaraRadera